Popis

Když Cannondale představil svoji vůbec první verzi legendárního modelu Scalpel, psal se rok 2001. Od té chvíle díky celé řadě nekoncepčních řešení dláždí modely Scalpel cestu nízkozdvihovým celoodpruženým závodním strojům. Jeho poslední verze budiž tomu živým důkazem.


Nyní se však začíná psát další kapitola. Scalpel proniká do světa hardtailů a představuje se ve zcela nové platformě Scalpel HT.


Pevňák s dispozicemi fulla


V progresivním světě horských kol jsou kladeny stále vyšší požadavky na poddajnost, pohodlí, jednoduchost a v prvé řadě na rychlost. Cannondale tyto výzvy přijímá a přichází se zcela novým konceptem pevných biků, modelem Scalpel HT.


Nejen, že tím uvádí na trh jeden z nejlehčích koncepčně vyráběných rámů, ale konstruktérům se podařilo vyvinout pevné horské kolo se schopnostmi, které byly dosud privilegií pouze těch celoodpružených.


Jak sám výrobce uvádí, Scalpel HT čerpá z celé řady zkušeností a bere si to nejlepší rovnou od tří současných platforem. Od pevného F-Si získává lehkost, u trail biků se inspiruje navýšenými jízdními schopnostmi a od současného modelu Scalpel přejímá houževnatost a závodní agresivitu.


Technologická řešení


Lehkost


Celý koncept Scalpel HT staví na super lehkém rámu. Výrobcem uváděná hmotnost 895 g z něj dělá jeden z nejlehčích sériově vyráběných pevných horských rámů současného trhu.


Nízká hmotnost je dnes u pevných rámů vlastně určitou vstupní podmínkou. To však není zdaleka vše, co nový Scalpel HT nabízí. V rukávu má ještě celou řadu dalších inovativních technologických řešení.


Pohodlí a extra flexe


I přesto, že se jedná o horské kolo s pevnou zadní stavbou, rám Scalpel HT poskytuje citelnou dávku pohodlí. To je zajištěno jednak sníženými sedlovými vzpěrami, ale také výrazným zploštěním zadních řetězových vzpěr v blízkosti patky v podobném stylu, jakého využívá klasický celoodpružený Scalpel.


Inovativní geometrie


To, co nejvíce promlouvá do celkových jízdních vlastností modelu Scalpel HT, je pro hardtaily dosud nevídaná geometrie. Zde se ale nenechte vyvést z míry. V případě Scalpel HT jsou k dispozici dvě tabulky geometrie, jež reflektují dvě nabízené hodnoty zdvihu – 100 a 110 mm.


Položenější úhel hlavové trubky 66,5° lze v kategorii pevných XC biků, kde se jeho běžná hodnota pohybuje kolem 69°, považovat za opravdu radikální krok. Nicméně, tato progresivní geometrie nabízí vysokou míru stability a jistoty i ve velmi náročných sjezdech. V kombinaci s úhlem sedlové trubky 74,5° je navíc docíleno optimální polohy jezdce pro prudká stoupání.


Proportional Response


Všeobecně známým faktem je i to, že Cannondale se svojí Proportional Response geometrií pamatuje na jezdce všech výšek. Každá velikost rámu je navržena tak, aby jezdci poskytla optimální výchozí polohu a ideální těžiště. Kolo se tak přirozeně ovládá, nestaví se na zadní ani v prudkých stoupáních a ve sjezdech jej máte plně pod kontrolou nehledě na to, jestli sedláte velikost S nebo XL.


Hladký chod Lefty Ocho


U pevných kol nevídané pohodlí je zde nepochybně podpořeno předním odpružením. V případě dvou nejvýše postavených modelů jde o ikonickou vidlici Lefty osmé generace. Ten nejvyšší je dokonce osazen nejnovější verzí se 110 mm zdvihu. Nejenže se jedná o bezkonkurenčně nejcitlivější vidlici na trhu, do jízdního projevu promlouvá i její oproti standardu navýšený offset, který poskytuje jisté vedení stopy.


Několik technických vychytávek


Pokud jste zběhlí v Cannondale technologiích, jistě vám neunikne absence Ai offsetu zadního kola. Ano, u modelu Scalpel HT od této technologie výrobce upouští. Výsledkem je standardní řetězová linka s hodnotou 55 mm, čímž odpadá potřeba nestandardního osazení osy klik a asymetrického (nebo chcete-li ve skutečnosti více symetrického) výpletu zadního kola.


Důvody k danému kroku jsou spíše praktického rázu. I když technologie Ai nabízí mnohé výhody, mezi které patří lepší prostupnost pláště, vyšší tuhost výpletu či lepší jízdní stabilita, nejeden uživatel nyní uvítá bezproblémovou kompatibilitu se standardně nabízenými komponenty.


Jak je u pevných kol zvykem, aby bylo dosaženo vyššího pohodlí, nese vnitřní průměr sedlové trubky hodnotu 27,2 mm. Jezdci, kteří by rádi využívali výhod teleskopické sedlovky však zoufat nemusí. Průměr 27,2 mm dnes naštěstí není natolik limitující jako tomu bylo v minulosti. Vhodnou variantou je například nové bezdrátové řešení RocksShox Reverb XPLR.


Jedním z dalších praktických rysů je i osazení UDH patkou, jež představuje nový univerzální standard od SRAMu. Cannondale zde rozvněž využívá 12mm zadní osy Speed Release, díky které vyjmete zadní kolo snadno a rychle.


Zajímavou vychytávkou je i možnost volby vedení řadícího lanka. Můžete zůstat u vedení samotného lanka rámem prostřednictvím zarážek a šetřit tak každý cenný gram nebo vést bowden vcelku a chránit tak lanko před nečistotami po celé jeho délce. Všechny modelové řady navíc disponují decentně řešeným vodítkem řetězu.


A myšleno bylo i na dlouhé trasy za horkého počasí. Každá velikost rámu, včetně té nejmenší, bez problému pojme po dvou košících na lahev.


Ta nejčistší forma závodění


Zcela nový typ pevných horských kol ze segmentu XC, jež snadno šplhá do kopců a s jistotou se vrhá z kopce dolů. Nechte se inspirovat k maximálnímu výkonu.


» Důvěra při jízdě na hraně


Žádné váhání při brzdění ani ve velmi prudkém sjezdu. Extrémně položený úhel hlavové trubky 66,5° nabízí skvělou stabilitu a plnou kontrolu ve sjezdech. Brzděte o něco později, prolétněte zatáčky ve vyšší rychlosti a pořádně to rozjeďte z kopce dolů.


» Jistota za všech okolností


Díky technologii Proportional Response má každá velikost rámu vlastní délku řetězových vzpěr a individuální úhel sedlové trubky. Ať už jste jakéhokoli vzrůstu, vaše výchozí poloha je vždy v centru mezi předním a zadní kolem. Výsledkem je spolehlivý záběr při stoupání a jistota ve sjezdech.


» Hladší jízda


Zploštělé zadní řetězové vzpěry v kombinaci s nízko uloženými horními vzpěrami pohlcují nerovnosti, navyšují pohodlí a snižují celkovou únavu. Jezděte tvrději a rychleji.


» V režii Lefty Ocho


110 nebo 100 mm zdvihu té necitlivější a nejtužší vidlice na trhu. Díky delšímu offsetu máte navíc extra porci hbitosti. Mějte své kolo plně pod kontrolou i ve vysokých rychlostech.


Soubory ke stažení

Odkazy a videa

Komentáře

Hodnocení

Články

Cannondale Scalpel HT Carbon 3 Highlighter 2024

Výrobce
Cannondale
Kód
9330490
EAN
8846039206578
Dostupnost
Zvolte variantu
Běžná cena
92 999 Kč s DPH/ks
Ušetříte
18 000 Kč s DPH
Naše cena s DPH
74 999 Kč/ks
  • Splátková kalkulačka Essox

Varianty

Velikost

Parametry produktu  Cannondale Scalpel HT Carbon 3 Highlighter 2024

Rám
Carbon, Proportional Response Design, PF30-83, tapered head tube, Speed Release 12mm thru axle w/UDH hanger
Scalpel HT Carbon, Proportional Response Design, PF30-83, tapered head tube, 55mm chainline, Speed Release 12mm thru axle w/UDH hanger
Vidlice
RockShox SID SL Select+ RL, 100mm, Debonair, remote lockout, 15x110mm thru-axle, tapered steerer, 44mm offset
Kliky
Cannondale 1, BB30a, OPI SpideRing, 34T
Cannondale 1, BB30 83MTB, OPI SpideRing, 34T, 55mm chainline
Přehazovačka
SHIMANO XT
Řazení
Shimano SLX, 12-speed
Kazeta
Shimano SLX, 10-51, 12-speed
Řetěz
Shimano SLX, 12-speed
Ráfky
Stan's NoTubes Crest MK4, 28h, tubeless ready
Pláště
(F) Schwalbe Racing Ray EVO, 29 x 2.25", Twinskin, tubeless ready, (R) Schwalbe Racing Ralph EVO, 29 x 2.25", SnakeSkin, Addix compound, tubeless ready
Náboje
(F) Shimano MT410, 15x110mm thru-axle / (R) Shimano MT510, 12x148mm thru-axle
Dráty
DT Swiss Competition
Brzdy
Shimano M6100 hydraulic disc, 160/160mm RT64 rotors
Shimano M6100 hydraulic disc, 180/160mm RT64 rotors
Brzdové páky
Shimano M6100 hydraulic disc
Řídítka
Cannondale 2 Flat, butted 2014 Alloy, 31.8mm, 3° rise, 8° sweep, 760mm
Představec
Cannondale 2, 6061 Alloy, 31.8, 7°
Gripy
Cannondale XC Silicone
Hlavové složení
Integrated, 1-1/8 to 1.5", sealed angular contact bearings
Sedlo
Fabric Scoop Shallow Elite, hollow cro-mo rails
Cannondale Scoop Shallow Elite, hollow cro-mo rails
Sedlovka
C2 Carbon, 27.2x400mm
Ročník
2022
Platforma
SCALPEL HT
SCALPEL HT G1
Konektivita
Cannondale Wheel Sensor
Hmotnost
Hmotnosti kol se neudávají, protože neexistuje jednotný standard vážení. Vždy doporučujeme nechat si kolo zvážit v dané specifikaci na prodejně a porovnávat s reálnou hmotností kol jiných značek.
Středové složení
Cannondale Alloy PressFit30
Přesmykač
0
Hvězdička
Specifikace a ceny se mohou změnit bez udání důvodu. Obrázky produktů jsou pouze orientační.
Upřesnění
Specifikace a ceny se mohou změnit bez udání důvodu. Obrázky produktů jsou pouze orientační.